نمره یار

یاریگر شما در مقاطع مختلف آموزشی
نمونه سوال محتوای آموزشی آزمون آنلاین پرسش و پاسخ درسنامه معلم مدرسه ياب

رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی

رشته روانشناسی یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی در سال های اخیر است و بسیاری از دانش آموزان پایه نهم که قصد دارند در پایه دهم انتخاب رشته کنند ممکن است به این سوال برخورد کنند که آیا برای ورود به رشته روانشناسی رشته تجربی بهتر است یا انسانی

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که پذیرش رشته روانشناسی از هر سه رشته تحصیلی امکان پذیر است و دروس پایه و تخصصی آن برای تمام دانشجویان یکسان است بدون توجه به رشته دیپلم. با این حال ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها برای رشته روانشناسی در هر یک از این رشته ها متفاوت است. با ما همراه باشید تا تفاوت های بین رشته های تجربی و انسانی در این زمینه را بررسی کنیم و نحوه افزایش شانس قبولی خود را توضیح دهیم.

روانشناسی از تجربی یا انسانی

یکی از نکات کلیدی که باید به آن توجه کنید اهمیت رتبه در کنکور است. رقابت در کنکور تجربی معمولا بسیار سخت تر از کنکور انسانی است و کسب رتبه مطلوب در این رقابت چالش برانگیزتر است. برعکس در کنکور انسانی رقابت کمتر است و با کمک مشاوره کنکور انسانی می توانید رتبه بهتری کسب کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه صفحه مشاوره کنکور انسانی را بررسی کنید.

مهم ترین نکته ای که در پاسخ به این سوال باید در نظر بگیرید این است که به دنبال علاقه واقعی خود باشید. دروس رشته های تجربی و ریاضی با انسانی به طور قابل توجهی متفاوت هستند و باید بدانید که واقعا به کدام رشته علاقه دارید. تحصیل در رشته ای که به آن علاقه ای ندارید نمی تواند به شما کمک کند.

رشته روانشناسی از انسانی

رایج ترین راه برای ورود به رشته روانشناسی انتخاب رشته انسانی است. به دلیل رقابت کمتر در این رشته پذیرش در رشته روانشناسی از طریق انسانی ساده تر است. برای پذیرش در دانشگاه های دولتی تهران در رشته روانشناسی معمولا باید رتبه زیر ۷۰۰ کسب کنید اما این موضوع می تواند هر سال بسته به ظرفیت دانشگاه ها تغییر کند.

رشته انسانی شامل دروس ادبیات علوم اجتماعی فلسفه و منطق و روانشناسی است. دانش آموزانی که به ادبیات و مسائل اجتماعی علاقه دارند اغلب رشته انسانی را انتخاب می کنند. اگر تنها به دلیل احتمال بیشتر قبولی در رشته روانشناسی رشته انسانی را انتخاب می کنید باید بدانید که تحصیل در رشته ای که به آن علاقه ندارید معقول نیست.

یکی از توصیه های مهم به دانش آموزان پایه نهم این است که با تمام رشته های دانشگاهی آشنا شوند تا اگر در رشته مورد نظر خود پذیرفته نشدند بتوانند در رشته های دیگر تحصیل کنند. برای آشنایی با رشته های دانشگاهی انسانی و انتخاب صحیح مقاله "لیست کامل رشته های انسانی برای کنکور ۱۴۰۳" را مطالعه کنید.

نکته پایانی در مورد رشته انسانی این است که ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش در رشته روانشناسی از این طریق بیشتر از تجربی و ریاضی است. به عنوان مثال من شخصا با رتبه ۶۹۰ در کنکور انسانی موفق به پذیرش در رشته روانشناسی دانشگاه الزهرا شدم.

رشته روانشناسی از تجربی

پذیرش در رشته روانشناسی از طریق کنکور تجربی هم ممکن است اما رقابت در این رشته عموما شدیدتر است و برای پذیرش در دانشگاه های دولتی تهران باید رتبه زیر ۳۰۰۰ کسب کنید. این رتبه نیز بسته به ظرفیت دانشگاه ها می تواند تغییر کند.

دروس رشته تجربی شامل زیست شناسی فیزیک شیمی و ریاضی است. اگر به زیست شناسی علاقه دارید رشته تجربی می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین ظرفیت پذیرش در رشته روانشناسی از طریق تجربی کمتر از انسانی و بیشتر از ریاضی است. اگر به رشته های دانشگاهی تجربی علاقه دارید حتی اگر نتوانید در روانشناسی قبول شوید انتخاب های دیگری خواهید داشت. برای آشنایی با تمام رشته های دانشگاهی تجربی مقاله "رشته های تجربی" را مطالعه کنید.

رشته روانشناسی از ریاضی

قبولی در رشته روانشناسی از طریق کنکور ریاضی نیز امکان پذیر است هرچند که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از دانش آموزان رشته ریاضی ممکن است به دلیل عدم علاقه به این رشته یا عدم قبولی در رشته های برتر ریاضی روانشناسی را انتخاب کنند. با این حال ظرفیت قبولی در رشته روانشناسی از طریق ریاضی پایین تر از تجربی است.

اگر به دروس رشته ریاضی علاقه دارید و نسبت به روانشناسی مطمئن نیستید مقاله "رشته روانشناسی | بررسی صفر تا صد" می تواند به شما کمک کند تا با این رشته و بازار کار آن آشنا شوید.

قبولی در روانشناسی از رشته هنر

پذیرش رشته روانشناسی از طریق رشته هنر و زبان نیز ممکن است اما فقط در دانشگاه های غیرانتفاعی آزاد و پیام نور. دانشگاه های دولتی برای این دسته از رشته ها پذیرش ندارند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به یکی از سوالات کلیدی دانش آموزان پایه نهم پاسخ دهیم که تفاوت رشته روانشناسی در رشته های تجربی و انسانی چیست. توجه داشته باشید که علاقه به رشته انتخابی بسیار مهم است و قبولی در روانشناسی از هر کدام از رشته ها مزایا و معایب خود را دارد. اما اگر علاقه ای به رشته تحصیلی خود نداشته باشید نمی توانید نتیجه خوبی کسب کنید.

اگر هنوز در انتخاب رشته دچار تردید هستید می توانید از مشاوران متخصص نمره یار کمک بگیرید تا در این مسیر همراه شما باشند و مشکلات را به درستی حل کنند. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره شخصی سازی شده با نمره یار تماس بگیرید.

سوالات متداول

قبولی رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی کدام بهتر است
قبولی در رشته روانشناسی از هر دو رشته تجربی و انسانی مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این مقاله بررسی شده است.

آیا از طریق رشته ریاضی می توان به رشته روانشناسی وارد شد
بله رشته روانشناسی از جمله رشته های شناور است که می توان از هر سه رشته انسانی تجربی و ریاضی به آن وارد شد.

شانس قبولی روانشناسی از کدام رشته دبیرستان بیشتر است
ظرفیت قبولی رشته روانشناسی از رشته انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی است.

نظرات

مرتب سازی براساس

بهترین
جدیدترین
قدیمی ترین

چیزی پیدا نکردیم :(

بدون نظر

ارسال نظر

ارسال بصورت ناشناس
امتیاز دهید
  • لطفا از ارسال نظرات تکراری خودداری کنید.
  • از ارسال نظر غیر مرتبط با موضوع خودداری کنید.
  • از ارسال نظر توهین آمیز خودداری کنید.
  • نظر شما پس از ارسال، در اولین فرصت بررسی خواهد شد. و سپس تائید خواهد شد.

به سوی کسب درآمد

همین الان این امکان برای شما فراهمه که به عنوان معلم در نمره یار ثبت نام کنید و با ثبت محتوای آموزشی کسب درآمد کنید!

کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام